European Maid

Geschiedenis European Maid

Bram de Pijper is samen met Johan van Oorschot begonnen aan Tractorpulling in de 4,4 ton Superstock klasse. Ze reden met een heuse Ford 7000 (Woody Woodpecker genaamd). Dat werd de basis van de European Maid. In 1984 stond de trekker voor de eerste keer op de baan in Eext, aan het begin werd er best wel leuk mee gereden maar de klasse werd populairder en steeds meer deelnemers melden zich aan, dus werd er steeds meer opgevoerd om uiteindelijk meer gas te kunnen geven!

Soms liet de betrouwbaarheid hier iets te wensen over. In 1987 werd de 4,4 ton Super stock klasse afgeschaft en veranderd naar de 3,4 ton, dus moest de trekker lichter gemaakt worden.

Er werd in 1988 en 1989 gewerkt aan een nieuwe European Maid, er kwam nieuwer plaatwerk van het type 3688, ook werd er meer verplaatsbaar gewicht gecreëerd. Er werden veel Hypermax onderdelen gemonteerd, waaronder 3 nieuwe turbo’s en een Sigma brandstof-pomp.

Dat pakte goed uit want na al dat gesleutel werden we 2e en 3e op de Europese Kampioenschappen en ook in het Nederlands Kampioenschap werd een 2e en 3e plaats behaald! Helaas brengt een superstock diesel met zich mee dat deze ontzettend duur is in onderhoud, met nadruk de Hypermax onderdelen.

Begin jaren 90 kwamen de zogenaamde Alky Burners overgewaaid naar Nederland vanuit Amerika. In 1991 veranderde de trekker hierdoor niet qua uiterlijk maar de motor werd veranderd van een V8 op diesel naar een V8 die reed op Methanol.

Begin 2007 werd de trekker opnieuw opgebouwd. Weer met het type 3688. Maar kreeg een ander uiterlijk, en motor, in plaats van de bekende V8 kwam er een 6 cylinder lijn motor in. De eerste wedstrijd van deze nieuwe machine was in Putten 2007.

Na een moeilijke periode met veel schade in 2008 en 2009 kwam de European Maid na een paar jaar in 2012 weer terug op de baan. Met een nieuw ontwerp op het kapwerk zoals u deze nog steeds kunt zien rijden op de wedstrijden.

European Maid